In de rubriek “10 lastige webwinkelvragen aan.. ” stellen we iedere maand ‘lastige’ vragen aan verschillende webwinkeliers. Deze maand stellen we de vragen aan Josée eigenaresse van webwinkel: Elektrobert.nl

Elektrobert is sinds 1 januari 2010 zelfstandig. Elektrobert is uit de BV van mijn man gehaald, omdat hij het overzicht kwijt raakte. Onze inkopen stonden namelijk op dezelfde factuur. Elektrobert verkocht voornamelijk elektrotechnische producten aan particulieren, maar verkoopt de laatste jaren steeds meer aan bedrijven en scholen. Deze kopen steeds meer zelf in. Mijn man en ik verschillen vaak van mening, maar dat houdt het leuk.  Hij gaat voor weinig en duidelijk en ik ga voor veel, omdat ik geloof in de kracht van het artikel te koop aanbieden wat je concullega’s niet in hun assortiment hebben.

De 10 lastige webwinkelvragen aan Electrobert 
?

01: Hoe ben je op je assortiment gekomen en op de producten die je het liefst verkoopt?

Mijn man is elektrotechnisch installateur zonder personeel. Ca. 12 jaar geleden begonnen de werkzaamheden af te nemen door toename van goedkope arbeidskrachten uit Polen. Mijn doel was altijd om weer terug te gaan naar mijn oude baan, waar ik weer welkom zou zijn, maar het bedrijf ging failliet. Bovendien had mijn man mijn hulp hard nodig voor het verzorgen van zijn administratie, offertes en het afhandelen van telefoongesprekken.
Internetwinkels kwamen in opkomst, dus wij besloten ook de gok te wagen.
Het assortiment is tot stand gekomen aan de hand van diverse catalogi.  Hij wilde dingen verkopen, die hij vaak gebruikte, maar ik wilde juist een breed assortiment om de klant een keuze bieden.  LED artikelen waren in opkomst en ik had hiervoor een groothandel in Duitsland. gevonden.  Ik heb veel RGB LED bollen verkocht aan een bekende Belgische meubelontwerper. Nu worden deze bollen overal verkocht. Ik had al snel concurrentie. Na 12 jaar heeft deze groothandel nog steeds hetzelfde assortiment en verkoopt men rechtstreeks aan particulieren. Zelfs de foto’s op de site zijn onveranderd gebleven.
Ik zoek altijd naar iets nieuws, maar een Nederlander is te behouden. Men koopt alleen iets dat bekend is.

02: Waar wil je over 18 maanden met je webwinkel mee bezig zijn?

Over 18 maanden hoop ik te kunnen zeggen, dat al het werk dat ik nu aan de nieuwe site heb niet voor niets is geweest. Mochten de resultaten blijven tegenvallen, dan wil ik ermee stoppen. Hier zijn thuis nog discussies over gaande. Mijn man mag Elektrobert dan weer overnemen en ik ga een nieuwe uitdaging zoeken.
Ik ben geen pessimist. Ik blijf positief ingesteld. Wat niet is, kan nog komen!

03: Welke social media platformen gebruik je ? En wat is jouw favoriet ?

Ik heb Google+, Twitter en Facebook, maar momenteel verwaarloos ik dit. Iedere vrije minuut gaat in mijn nieuwe webwinkel zitten.  Als de site gereed is wil ik meer gebruik gaan maken van Google+, Twitter en Facebook. Ik had gehoopt dat klanten lid zouden worden van Facebook zouden worden, maar ik heb alleen likes verkregen via een betaalde campagne.

04: Heb je aandacht voor je concurrenten en speel je daar op in?

Ik kijk heel goed naar mijn concurrenten,  dus ik zie dat er een branchevervaging gaande is. Of ik daar in mee moet gaan? Ik weet het eerlijk gezegd niet. De grootste concurrenten zijn momenteel de importeurs, die via hun eigen websites verkopen. Ook op Bol.com! Ik overweeg hard om deze producten van mijn site te verwijderen, want indirect maak ik reclame voor hun producten. Ik twijfel nog. Leuker is om er een goedkoop alternatief op te zetten,  maar daar ben ik nog naar op zoek.

05: Op welke manier bereik jij je klanten ?

Als ik merk dat er een fout in de bestelling is bel ik de klant. Overige vragen worden altijd per e-mail gesteld, omdat niet iedereen telefonisch benaderd wenst te worden. Ik wil straks nieuwsbrieven gaan verzenden, waarin dan speciale aanbiedingen staan voor de lezers. Ik wil dan nieuwe producten onder de aandacht brengen. Op de nieuwe site kan ik via een blog ook tonen, wat er nieuw is op de markt en de klanten van advies voorzien, zoals onder andere over welke LED dimmer men nodig heeft.  Er wordt al geblogd, maar de site is nog niet online.

06: Hoe vaak bekijk jij je webwinkel statistieken ?

Dagelijks. Veel bezoekers, maar heel weinig verkopen. Men zoekt naar een artikel en men haakt weer af. Prijstechnisch zit ik goed. Is het dan toch mijn oerlelijke Logivert site? Zijn het de verzendkosten? Mijn koper wil voordelig uit zijn! Men komt niet voor de service en ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat mijn concurrenten hun werk ook goed doen.
Bij mijn nieuwe webwinkel gaan de prijzen iets omhoog, zodat ik de verzendkosten kan verlagen. Ook ga ik gebruik maken van een andere vervoerder naar België om te verzendkosten te kunnen drukken.

07: Als je weet wat je nu weet, zou je dan hetzelfde hebben gedaan ?

Ik heb er spijt van lang vertrouwen te hebben gehad in Logivert.  Na Shopfactory had ik verder moeten zoeken. Het was te gemakkelijk om Logivert weer op te starten. Een programma is na zoveel jaar eigen en eerlijk gezegd blijf je hoop houden. Bij het overzetten van de site kom ik nu op artikelen, die nooit zijn geïndiceerd door Google. Bestaande pagina’s worden in Google weergegeven als 404 pages. Dit zegt genoeg over de software. Weer een stimulans om aan mijn nieuwe site te werken.
Ik heb ook geleerd om mijn niet meer onder druk te laten zetten door klanten. Klanten willen het onderste uit de kan, maar ik wil overleven.

08: Wat vind je van de opmars van Mobile Commerce ?

Zeer goed! Het is bijna 2016. Men staat op en gaat naar bed met hun smartphone.

09: Hoe denk jij over webwinkelmarketing: een noodzakelijk kwaad, of leuk om te doen ?

Webwinkelmarketing is een noodzaak, maar helaas dure aangelegenheid. Ik weet alleen niet of het rendabel is, omdat de concurrentie enorm is en ik soms wel eens denk dat men adverteert om concullega’s het idee te geven, dat het goed met ze gaat. Als het werkelijk zo goed gaat,  ga je geen verf en kwasten verkopen.

10: Hoe zie jij de toekomst van de webwinkels vs de stenen winkels ?

Iedere stenen winkel hoort een webwinkel te hebben. Ik zou graag een stenen winkel hebben om te laten zien wat er te koop is. Een webwinkel zonder showroom is altijd in het nadeel. Ook wordt het webwinkels wettelijk gezien steeds moeilijker gemaakt. .
Ik word vaak gebeld op zaterdag vroeg gebeld dat men een bepaald artikel dezelfde dag nog wil komen ophalen of zien. Deze service kan ik niet bieden. Zelf vind ik het altijd leuk om naar een stenen winkel te gaan. Breda, Antwerpen en Trier zijn mijn favoriete steden.  Ik woon dichtbij Rotterdam, maar daar winkel ik nooit. Ik kies voor gezellige steden met leuke terrasjes.  De locatie van een stenen winkel moet dus goed zijn. Ben ik niet in de gelegenheid om naar Breda te gaan dan winkel ik online.

Bonus: Welke vraag mag eruit, en welke nieuwe vraag wil je stellen aan de volgende webwinkel, en welke is dat ?

Vraag 10 mag er van mij uit. Ik zou liever een vraag gesteld zien over hoe men omgaat met wanbetalers en of men tegen of voor registratie van wanbetalers is.
De vragen mogen nu door naar Peter_S.

 

Patrick Heijmans
Senior Online Marketeer
Patrick Heijmans is een ervaren webwinkeladviseur die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding startende- en bestaande webwinkeliers helpt om meer uit hun webwinkel te halen.

Patrick Heijmans heeft oa. de website webwinkelvragen opgezet, speciaal voor webwinkeliers ontvang je hier gratis deskundige hulp en advies voor webshop. Patrick is werkzaam bij ikommeurs waar hij als E-commerce manager middelgrote en grote webwinkels adviseert en begeleid.
0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Contact

Op dit moment zijn we even afwezig, laat een bericht achter en we nemen zsm contact met je op.

Sending

©2017 WebWinkelCommunity

Log in with your credentials

Forgot your details?